Tuesday, October 13, 2009

Scam on nutritional health of sheep and goats

share
I want to share my experience on a scam that happened to me recently. I received an email inviting me to join a part-time business on Sheep-LYX health suppliment for sheep and goats. She claimed the company base in United Kingdom. The email contents are as follows.
from


Noraini binti Abdullah
reply-to
nabdullah27@yahoo.com

to

date
Wed, Oct 7, 2009 at 2:46 AM
subject
SALAM DARI RANTAU ORANG,
mailed-by
gmail.com
signed-by
gmail.com



Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,

Sebelum saya memaklumkan hasrat saya menghantar email kepada saudara lebih baik saya memperkenalkan diri saya terlebih dahulu,nama saya Noraini binti Abdullah umur 38tahun berasal dari
Malaysia dan menetap di sini(Poole,Dorset United Kingdom) dan bekerja di sebuah Surgery Viterinary of Sheep and goat.
Tujuan saya menghantar email adalah kerana ingin mencari kenalan yang berminat untuk dengan partime business yang akan saya hendak perkenalkan .Business ini adalah mengenai produk SHEEP-LYX suppliment untuk kesihatan biri-biri dan juga kambing.
Jika anda berminat untuk mencuba dalam business ini sila balas email ini dengan segera dan juga tidak perlu bimbang business ini adalah halal dari segi agama dan juga undang-undang.
Dan jika tidak keberatan sila sertakan nombor phone untuk mudah saya hubungi anda untuk memperjelaskan lagi tentang urusan perniagaan ini.

Sekian wassalam dan salam sejahtera
       
(Noraini bt Abdullah)

And followed by the following email.

from


Noraini binti Abdullah
to
mualim

date
Thu, Oct 8, 2009 at 10:41 PM
subject
KETERANGAN MENGENAI PERNIAGAAN
mailed-by
yahoo.com





Assalamualaikum dan Salam Sejahtera, Ribuan terima kasih saya ucapkan kepada saudara kerana sudi membalas email dan berminat untuk join venture bersama saya mengenai business yang saya cadangkan.Harap saudara berada dalam keadaan yang baik dan sentiasa dilindunginya. Berkenaan dengan business yang hendak saya perkenalkan adalah mengenai suppliment untuk kesihatan dan kecerdasan biri-biri dan juga kambing.Seperti yang saya telah beritahu saudara bahawa saya adalah seorang pekerja Surgery Company.Baru-baru saya dapat tahu bahawa suppliment(SHEEPLYX) amat diperlukan di sini(Surgery Company) kerana kekurangan stok. Sebelum ini saya adalah wakil dari Surgery pergi ke Malaysia untuk mendapatkan suppliment tersebut(SHEEPLYX) dari agen jualan di Malaysia.Tetapi sudah hampir setahun pihak Surgery tidak membuat sebarang order tentang suppliment ini.Dan kini menjadi isu penting kerana kehabisan stok dan harus dapatkan segera.Masalah bagi saya adalah,saya sekarang bukan lagi dibahagian pembelian malah telah bertukar kepada bahagian Ladang.Dan yang penting saya tidak boleh membiarkan pihak Surgery Company berhubung terus dengan agen jualan di Malaysia kerana harga yang saya beli dari agen dan jual kepada Surgery Company adalah berlainan.Pihak Surgery tidak boleh tahu tentang keuntungan ini,ia boleh mendatangkan masalah besar kepada saya. Tugas saudara mengenai urusan ini adalah menghubungi agen itu untuk memastikan harga dan juga stok yang ada.Dan seterusnya tugas saudara adalah menjadi agen jualan yang membekalkan suppliment itu kepada Pihak Majikan saya(Surgery Company).Dengan membeli suppliment dari agen jualan dan terus jual kepada Surgery Company.Harga yang sebelum ini yang saya beli dari agen adalah USD1350 per karton dan jual kepada Surgery adalah dengan harga USD3700. Mengenai keuntungan yang kita akan dapat,akan di bahagi kepada 60% untuk pihak saudara selepas tolak semua perbelanjaan untuk menguruskan urusan perniagaan ini. Saya harap saudara dapat memberi nombor talipon untuk mudah saya perjelaskan lagi tentang business ini. Sekian dahulu keterangan yang dapat saya leraikan.Email saya jika ada apa apa pertanyaan. Salam hormat dari, Noraini bt Abdullah

I tried to find some information related to the product by making a search in google and I found a blog telling a story about the scam. Its already happened last year.


This scam has long been rampant. We must be careful and hope to spread to our friends. We can also refer to the following about the scam.

http://www.muslimconsumer.org.my/ppim/news.php?item.744.2

No comments:

Post a Comment